"Copyleft: all rights reversed" (7. nädal)

 Copyleft mõte on muuta programm vabaks kõigile kasujatele ning lisaks kõik originaal programmi muudetud variandid oleks samuti vabaks kasutamiseks. Seda võib seletada nii, et kõige lihtsam on teha programm ja laadida see üles interneti ilma autorõiguse kaitseta. See lubab inimestel seda programmi jagada ja soovi korral teha originaalile muudatusi. Samuti annab see võimaluse muuta väikeste muudatustega programm kommertsiaalseks ning seejärel puuduvad võimalused seda jagada ja muuta nagu see oli originaali puhul.

 GNU projekti eesmärk ongi muuta tarkvara ja programmid vabavaraliseks kasutamiseks. Seepärast otsustataksegi "copyleft"-ida programmid selle asemel, et lihtsalt autoriõiguse kaitseta need avaveebi üles laadida. [1]

Olemas on erinevate "tugevustega" copyleft litsentsid:

* Väga tugev: Affero General Public License (AGPL); näiteks GNUnet, ownCloud, GlobaLeaks

*Tugev: GNU General Public Licennse (GNU GPL); näiteks Cryptocat, FreeBASIC, Notepad++

*Nõrk: GNU Lesser General Public License (GNU LGPL); näiteks VLC media player, Tiny C Compiler

*Puuduv copyleft; näiteks Hadoop


 Litsentsi valikul tuleb otsustada, kas looja soovib, et tema töö kõik tulevased "lapsed" jääksid samuti vaba litsenttsi alla tuleks kasutada AGPL-i, see on "väga tugev" litsents ning ei lase litsentsi muuta. Selle litsentsi mõte ongi see, kui omanik tahab, et antud programm jääks vabavaraks ning alati kõigile kasutamiseks, elimineerib selle võimaluse, et mõni firma hakkab tema loomingu pealt tulu tootma.
 GPL erineb AGPList selle poolest, et kui tarkvara üle veebi ei kasutata siis ei pea lähtekoodi avalikustama (enda jaoks tehtud muudatusi ei pea avalikustama). 
 Kui autoril pole midagi selle vastu, et tema loomingut hakatakse kasutama ka ärilistel eesmärkidel siis peaks ta valima puuduva copyleftiga litsentsi. Selle puhul on võimalik kasutada seda ärilisteks eesmärkideks, aga peab olema originaalautori nimi mainitud.


Kasutatud materjalid:

https://www.gnu.org/licenses/copyleft.html [1]

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Uue meedia mõju traditsioonilisele meediale. (3. nädal)

Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus (12. nädal)